Grus i salgs maskineriet

Salgsafdelinger er i perioder under pres. Det kan skyldes dårlige salgsresultater, dårlig intern kommunikation eller svære arbejdsvilkår. Dette provokerer ofte personfnidder eller konflikter. Disse ubehagelige faser har vi specialiseret os i at minimere, så I kan få solgt noget mere. Vi kommer meget hurtigt under huden på sælgerne og salgsledelsen. Grundet vores erfaring og faglige indsigt, hjælper vi jer til at øge salget ved at styrke jer i at ’spille hinanden gode’ og ’sejre trods modgang’.

Ingen mulighed for lyd? Her kan du læse indholdet fra videoen:

Jens du laver rigtig mange forskellige spændende kurser primært på salg, og jeg ved du har en der hedder Grus I Salgs Maskineriet. Ja. Kan du ikke lige prøve at fortælle, for jeg er sindssyg nysgerrig på det, det lyder spændende, men hvad omhandler det? Det er et forløb, og det er jo et forløb der er opstået på baggrund af, at jeg er blevet spurgt af nogen kunder nogen gang om jeg vil lave sådan et eller andet, så det er ikke noget jeg har opfundet selv, det må jeg være ærlig at sige. Men det kommer sig jo af, at nogen gange har jeg jo siddet med salgschefer eller med direktører som siger: prøv at hør vi har et fint produkt, vi har nogen dygtige sælgere, men der er gået interne gnider i den – to af sælgerne hader hinanden, eller salgschefen kan ikke rigtig med sælgerne, eller deres tyske chef demotiverer dem så meget, så de får ikke performet i Skandinavien. Så nogen gange er der nogen intrapersonelle problemstillinger eller noget strukturproblemstilling, som gør, at vi kommer slet ikke så meget ud til kunderne, og vi får slet ikke hjulpet så mange kunder, som vi kunne, fordi energien går tabt i intern fnidder. Og det har vi så lavet tre forløb, længere forløb på, som har fået nogen vanvittige gode resultater, og derfor har jeg så valgt at lave det til et koncept og kører videre med.

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad det er sådan helt konkret du gør, altså hvis jeg sidder derude og tænker, jeg skal have Jens ud til nu og hjælpe mig, hvis der er grus i salgsmaskineriet – hvad er det så for nogen helt konkrete ting du gør, når du går ud og hjælper med det her? Altså det som jeg gør, som jo ligner mange af mine andre produkter, det er at jeg går meget tæt på. Jeg kommer meget tæt på den enkelte, og jeg prøver på at komme ind og finde ud af, hvad er det der er baggrunden for den her begyndende konklift, eller det her grus i maskineriet der er, og så prøver jeg sådan lidt kluddermoragtig og se om jeg kan få det viklet fra hinanden igen, og det er nogen gange nemmest for mig, fordi jeg kommer ude fra, så jeg er ikke en del af det, og det med at hjælpe folk til at gøre det de allerhelst vil ,og være gode ved hinanden og spille hinanden gode, det er dybest set det de gerne vil, men det er ikke det de gør. Så jeg starter meget tæt på, og så går det over i at de får nogen værktøjer og kører noget kursusforløb, sådan så de rent faktisk kan holde fast i det de fandt ud af sammen med mig.

Kan du komme med et konkret eksempel på noget du har gjort, der har haft en god effekt for en virksomhed? Ja, altså jeg har sammen med min gode kollega Mette, som i øvrigt har lært mig op på konflikthåndtering og meget kommunikation som jeg kan, lavet et par forløb, hvor vi har fået super gode tilbagemeldinger, fordi at vi ser at salget stiger, især hos nogen af dem der har været allermest pressede af den interne problemstilling, og derudover får en feedback fra dem og fra lederen også, at det frigav noget energi, det gjorde simpelthen at vi kunne fokusere på vores salgsjob igen 100 %, og det har de haft en periode, hvor de ikke kunne.

NAVIGATION