Stress i salg og service

Grundet den konstante fare for at blive afvist og måske talt grimt til, plus at der ofte bliver arbejdet mange eller skæve timer, har folkesygdommen stress desværre også gjort sit grimme indtog hos mange med salg- og servicejobs. Det har vi besluttet os for at gøre noget aktivt for at afhjælpe. Derfor har vi med held gået ind i forløb med service- og salgspersonale, der var faretruende nær sygemeldingen pga. stress, og vi har med en teamindsats fået dem på rette kurs, inden det gik helt galt.

Ingen mulighed for lyd? Her kan du læse indholdet fra videoen:

Det er jo ikke kun hardcore salgspsykologi og salgstræning og salgsteknikker du laver, du laver jo blandt andet også noget omkring stress, som der jo også er en stor udfordring blandt mange mennesker, der arbejder med salg og generelt. Kan du ikke fortælle os lidt om det? Jo, i virkeligheden så har jeg jo en blandet baggrund af salg, siden jeg var 19, men så har jeg jo læst psykologi, NLP og har hele tiden arbejdet indenfor den her psykologiske del, og når jeg så oplever, at flere og flere af de kunder jeg kommer ud til har et par stykker som er lige på kanten af stress eller er sygemeldt med stress, så tænker jeg hvis jeg kan hjælpe på en eller anden måde, så vil jeg rigtig gerne det. Jeg er ikke ekspert i stress, der er terapeuter og psykologer, der er meget mere ekspert end jeg er, men jeg er ekspert i arbejdsopgaverne i salg og service, og det er dem jeg hjælper med at få ryddet lidt op i, så det er i virkeligheden den del af stressen jeg prøver på at hjælpe med at reducere. Ja. Den arbejdsrelaterede. Okay. Har du, hvad er din erfaring med, hvad er det sådan hyppigst folk sådan går og bliver stressede over i de funktioner du træner? Man er aldrig færdig som sælger eller servicemedarbejder, slet ikke som opsøgende sælger, der kan man altid tage telefonen en gang mere, man kan altid sende en mail mere, man kan altid følge op på en mere, så det er jo et job, hvor man ikke kan lukke døren og sige, så nu er det slut, så man skal lære at styre sin egen tid, man skal lære at prioritere, og man skal lære at tage de vigtigste ting først, og man skal lære at være okay med, at der er noget man ikke når, og det er der nogle der har nemmere ved end andre. Det sagt, så er der jo ikke nogen der vælter af stress bare fordi de har et salgsjob, det er jo som oftest også en helhedsting, at der kan være noget i privaten eller nogen andre ting, så som sagt så prøver jeg at fokusere på at hjælpe med den jobrelateret del, og så vil jeg gerne have der er nogen andre, der kigger på hele personligheden, ved siden af ikke? Ja. Okay. Og hvad, hvordan, altså hvad gør du sådan typisk, hvis nu at du kommer ud i en virksomhed, og jeg siger, du ved vi har nogen her der, du ved, man kan godt mærke på dem at de går og stresser lidt eller det påvirker deres performance, hvad er det så helt konkret du går ind og gør med dem? Altså i første omgang så det med at bruge god tid, og jeg har god tid, fordi jeg kommer udefra, jeg har ikke et eller andet salgsjob eller lederjob, jeg skal ind til lige om lidt, så jeg har tid til dig, og jeg har tid til at lytte, og jeg har haft et job der ligner dit, og derfor så forstår jeg hvad du siger med de ting, der stresser dig på dit arbejde. Og det lige i første omgang bare at få tømt af til en der forstår det, og som ikke er din chef, og ikke er din kollega, og som har et konstruktivt syn på det og så prøver vi at få sat tingene ind i nogen kasser og får taget en sag af gangen. Så mange gange når vi lige har fundet ud af, hvad er det i virkeligheden det handler om det her, og hvad er det du føler stresser dig, hvad er det du ikke helt har styr på og så hjælpe med at få styr på den del. Så kombinationen af at blive hørt og forstået og ”rummet”, som det så fint hedder, og så få sat relativt hurtigt en proces i gang med at få lidt struktur, få arbejdet lidt anderledes, få lavet om på nogen vaner. Det er det.

Hvor stort et problem oplever du det er det her med at folk er stresset i forbindelse med salg- og servicejobs? Skræmmende meget, altså det er jo eksploderet de seneste år og jeg forstår dybest set ikke, hvad det er der sker – de siger det bliver folkesygdom nummer et i 2020, så det er mange flere end det var da jeg startede for 13 år siden, og hvorfor, det er der nogen andre, der må kloge sig på, men hvis vi så kommer til salgsdelen af det, så er det jo, som jeg tror det er i de fleste job, det er at man hele tiden har noget oven i hovedet kørende – man sidder og tjekker sin mobil og sin IPad eller sin computer klokken halv tolv om aftnen inden man går i seng, og det er det først man tænder når man står op om morgnen, og det hele det cykler rundt, arbejde og privat liv er blandt ind imellem hinanden, der er ikke nogen adskilte pauser, og fritid og søvnen bliver også noget rod. Ja. Så det er altså virkelig, det kan virkelig være en kæmpe obstruktion for en virksomhed, hvis folk render rundt og stresser, det kan koste virksomheden rigtig mange penge, og man kan også gøre noget ved det, når de er det, men du kan måske også komme ud og hjælpe med og, hvad skal man sige, endda prøve at forebygge på det, så det ikke går galt. Det er jo det jeg helst vil. Ja, okay fedt.  Hvis jeg kan nå og få dem inden og give mit lille bidrag til, at de måske ikke kører udover kanten. Okay. Så vil det give mening, når man kører hjem fra arbejde den dag, ikke. Super fedt. Tak for det. Selvtak.

NAVIGATION